Délmagyar logó

2018. 04. 22. vasárnap - Csilla, Noémi Még több cikk.

Milyen az iskola? Jó!

Ha ennél többet szeretne megtudni a gyermekétől az iskoláról, üljön le vele beszélgetni. Mi elsősöket kérdeztünk az első hétről. Szabóéknál minden gyermek elsős, Marci az általános iskolában, Dóra a középiskolában, Rita pedig az egyetemen.
– Marci, milyen az iskola?

– Jó! Azonkívül, hogy első nap bezártak az osztályterembe – válaszolta a 7 éves Szabó Márton, aki az Alsóvárosi Általános Iskolában kezdte az első osztályt.

– Mi történt?


– Amőbát rajzoltam a táblára a szünetben, amikor véletlenül kiborítottam a krétát. Összeszedtem, de utána nagyon elszontyolodtam, elszégyelltem magam, és elbújtam a pad alá. A többiek nem vettek észre, kimentek az udvarra, és becsuktak a terembe.

– Mit csináltál?

– Sírtam, dörömböltem. Aztán kerestem a kiutat. A végén már a szellőzőbe is be akartam menni. Aztán rájöttem, hogy nincsen szellőző. Az ajtónál dörömböltem, hogy engedjenek ki.

– Ki hallotta meg a dörömbölésed?

– Anna, aki az utcánkban lakik, de már másodikos. Szólt a tanár néninek, és kiengedtek. Aztán az egész iskola rólam beszélt, mert Anna mindenkinek elmondta.

Szabó Márton és Szabó Dóra. A testvérek együtt kezdték az első osztályt. Fotók: Frank Yvette
Szabó Márton és Szabó Dóra. A testvérek együtt kezdték az első osztályt. Fotók: Frank Yvette

Három sárga, három kék
Szabó Marci elmondta, hogy három sárga és három kék könyvből tanulnak. Az iskolatáskája nagyon nehéz, gyakran viszi az anyukája vagy a tesója. Busszal járnak be Gyálarétről az iskolába. Mindennap öt-hat órájuk van.
– Interaktív táblán tanulunk, mert az internet okos – újságolta Marci, aki hároméves kora óta netezik. Az édesanyja, Szabóné Csamangó Éva elmondta, Marci kifigyelte, hogy az apja milyen kódot üt be, és egyszer csak ott találták a számítógép előtt. Hiába változtatták meg, azt is kifigyelte. Nagyon érdeklik a kütyük, már mindennel tud bánni. Akkor is egy tabletet nyomkodott, amikor beszélgettünk. Stephen Hawking elméleti fizikus előadását pedig képes másfél órán át nézni a tévében, ami után az anyja szerint olyan kérdéseket tesz fel, amikre nem tud válaszolni.

Elsősök az egyetemi gyakorló általános iskola tanévnyitóján.
Elsősök az egyetemi gyakorló általános iskola tanévnyitóján.

Erdész lesz a lányból
Szabóéknál mindenki az Alsóvárosi Általános Iskolába járt. Az apa és az anya is, csak akkor még Hámán Katónak hívták. Marci fiatalabb nővére, Dóra is elsős – csak a Kiss Ferenc Erdészeti Szakképző Iskolában. Ha minden jól megy, akkor erdész lesz a 14 éves lányból, aki kiskora óta járja a természetet. Szabóéknál csak aktív nyaralás, pihenés van, bárhová is mennek, túráznak, sokat barangolnak a természetben. Szabó Dóra a 9/B-be jár, rajta kívül még két lány és 27 fiú van az osztályban. – Az évkezdés előtt volt gólyatáborunk, amikor a szegediek is a kollégiumban aludtak. Az jól összekovácsolta a csapatot. Igaz, 33-an kezdtünk, de már csak 30-an vagyunk, mert voltak, akik rájöttek, nem nekik való az iskola. Én nagyon szeretem, mert azt tanulom magasabb óraszámban, amit szeretek, így például állattant, és sok szakmai gyakorlatunk van – mondta Dóra.

Albérlet a Keletinél

Marci idősebb, 20 éves nővére, Rita a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem szabad bölcsész szakán kezdi a felsőiskolai tanulmányait. Az elsőéves egyetemistának szeptember 7-én kezdődik el a tanév. – Én is az Alsóvárosiba jártam, majd a Tömörkény művészeti tagozatán, textil szakon érettségiztem. Nagyon szerettem odajárni, ötödévben egyedül voltam a textilen, sokszor ültem magam a teremben, és csináltam a dolgom. Már nagyon várom az egyetemet. Művészettörténész szeretnék lenni – mondta Szabó Rita, akiről kérésére nem készítettünk fotót. Budapesten a barátjával lakik majd albérletben, ami a Keleti pályaudvar mellett van.

45 ezerbe került Marci és Dóra beiskoláztatása

Mibe kerül három elsőéves beiskolázása? – Marci mindenből újat kapott, de mindegyik gyerek új dolgokat kapott, amikor elkezdte az általános iskolát – mondta Szabóné Csamangó Éva. – Most Marci és Dóra beiskoláztatását aránylag olcsón, 45 ezer forintból megúsztuk. Ebben a tankönyvek kivételével, amit ingyen kapunk, minden benne van, táskák, tollak, ceruzák, füzetek, tornafelszerelés – sorolta az anya, aki az egyik szegedi bölcsődében kisgyermeknevelő, férje pedig a Picknél dolgozik. Elmondta, Ritának maximum 30 ezer forintot tudnak havonta adni. Mivel nem jut több, szociális támogatást kér majd az egyetemtől, és később dolgozni is szeretne Rita az egyetem mellett.

Dorka Brüsszelben kezdte az elsőt

Szalay Dorka megfogadta, hogy nem hangoskodik az iskolában, figyel a tanárokra, és rendet tart a padjában. Ezt szerződésben is rögzítették. A brüsszeli iskolában vannak rövid napok, esőcsengő és háromféle menü.
Szalay Dorka Fiona Brüsszelben, az Európai Unió iskolájában kezdte az első osztályt. Azért itt, mert édesapja a belga fővárosban dolgozik. Szalay Tamás Lajos Ujhelyi István szegedi szocialista európai parlamenti képviselő kabinetvezetője.

– Dodi izgalommal várta az első napot. A lányom nyitott minden újdonságra, és azt szeretnénk, ha ilyen is maradna. Az iskolában magyar diákokkal jár egy osztályba, ahol magyar anyanyelvű tanároktól, magyar tankönyvekből tanulnak 22-en – mondta az édesapa, aki szerint a létszám folyton változik, mert van, aki menetközben érkezik, van, aki menetközben távozik. Egy kislánynak az édesapja például most kapott állást az IMF washingtoni kirendeltségén, így ők költöznek a tengerentúlra.

– Az iskola szemléletében teljesen nyitott és multikulturális, a diákok számára teljesen természetes, hogy más osztályokba más nemzetiségű és nyelvű gyerekek járnak, akikkel közösen játszanak a szünetekben – mondta Szalay Tamás Lajos.

Szalay Dorka. Belgiumban magyar diákokkal jár egy osztályba, ahol magyar anyanyelvű tanároktól, magyar tankönyvekből tanul.
Szalay Dorka. Belgiumban magyar diákokkal jár egy osztályba, ahol magyar anyanyelvű tanároktól, magyar tankönyvekből tanul.

Bár Dorka magyarul tanulja a tárgyakat, választania kellett első és második nyelvet, ami az esetében a francia és az angol. Később már ezeken a nyelveken tanul majd bizonyos tárgyakat. Az apa ugyanakkor megemlítette, hogy a mindennapi életben gyorsan a gyerekekre „ragad a nyelvhasználat".

Szabó Márton. Első nap az egész iskola róla beszélt.
Szabó Márton. Első nap az egész iskola róla beszélt.

– A szerda és a péntek rövid nap az elsősöknél, ami azt jelenti, hogy már fél 1-kor vége a tanításnak. Az órák viszont hosszabbak. A becsengetés után csak fél 10-kor van az első szünet, igaz, az ebédszünet is közel egyórás. A kantinban önkiszolgáló rendszer működik, meleg konyhával, háromféle menüből lehet választani. Minden gyermeknek van „badge" a nyakában, amin rajta van a neve, az osztálya, melyik szekcióba jár, melyik napokon fizették be ebédre, melyik busszal jár iskolába, és van-e valamilyen egészségügyi érzékenysége, például laktózérzékenysége. Ha a gyerkőc épp nem tud kommunikálni a belga tanfelügyelővel, a legfontosabb infók akkor így is elérhetők – mondta az apa. Szalay Tamás Lajos elmondta, az óraközi szünetekben tilos az épületben maradni, kötelezően ki kell menni a levegőre játszani. Még esőben is. – Van esőcsengő, de azt évente csak kétszer szokták megnyomni, amikor már nagy vihar van. Az esőben is simán kizavarják a gyerekeket játszani. Az igazgató mondása szerint ugyanis „nincs rossz idő, csak rosszul felöltöztetett gyerek". A másik érdekesség, Dorka is aláírta a személyes üzenőfüzetében az iskolai szabályzatot, és ezzel kötelezettséget vállalt, hogy első osztályos tanulóként be is fogja tartani az abban foglaltakat. Például, hogy szót fogad, nem hangoskodik, figyel a tanárokra, vigyázz magára és a cuccaira, rendet tart a padjában. A „szerződést" a szülőnek és a tanárnak is alá kellett írnia. Nyilván ez szimbolikus dolog, a lényege, hogy a gyerek is tisztában legyen már azzal az elején: vannak kötelességei – mondta az apa, aki elmesélte, Dorka osztálytársa egy autista lány, aki a lehető legtermészetesebb módon tanul együtt a többiekkel. Külön felügyelő-kisegítő tanár ül mellette a padban, és segít neki, ha kell, amúgy ugyanolyan tagja az osztálynak, mint bármelyik kisdiák.

László Attila: Sokkal szabadabb az egyetem
Laza volt az első hét a szegedi egyetemen – mondta az elsőéves László Attila, aki szerint nagyon kedvesek és rendesek a tanárok.

– Még egyelőre elég fura az egyetem, mert ismeretlen a környezet, nagyon sok ember vesz körül, és alig ismerek valakit, nem úgy, mint gimnáziumban – mondta László Attila. A Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar gazdálkodási és menedzsment szakán elsőéves 20 éves szegedi fiatalember elmondta, eddig még nem sokat tapasztalt az egyetemi életből, de azt már most látja, hogy egészen más, mint a gimnázium. Sokkal szabadabb.

László Attila a TIK előtt. Még fura neki az egyetem.
László Attila a TIK előtt. Még fura neki az egyetem.

A szegedi Deák Ferenc Gimnáziumban érettségizett Attilának például csak hétfőn, kedden és szerdán van napi négy órája. – Az egyetemi tanulmányi rendszerben meghirdetett kurzusokból állítottam össze az órarendemet. Így jött ki. Tervezem, hogy később, csütörtökön, pénteken és a hétvégén vállalok majd valamilyen munkát, hogy tehermentesítsem a szüleimet, hiszen félévente 190 ezer forint a tandíjam – mondta László Attila.

– Az első hetem elég laza volt, hiszen maradtak el órák, és volt, ami csak hat percig tartott. Viszont volt olyan óra, ahol már tanultunk, és ezen a héten zárthelyi dolgozatot írunk. Így már emiatt is lehet izgulni az elején. De most az első órákon úgy láttam, hogy a tanárok nagyon kedvesek és rendesek, úgyhogy nem aggódom annyira – fogalmazott az elsőéves egyetemista.

Virág mondta

Göröncséri Virág a szegedi egyetem gyakorló általános iskolájában kezdte az első osztályt. Mindennap öt órája van.

– Hová jársz, Virág?

– A Ságváriba, 1/C-s vagyok.

– Milyen volt az első nap?

– Jó.

Göröncséri Virág. (Jobbról). Az első héten már begyűjtött két csillagot és három piros, mosolygós almát.
Göröncséri Virág. (Jobbról). Az első héten már begyűjtött két csillagot és három piros, mosolygós almát.

– Mit csináltatok?

– Az első órán ismerkedtünk. A másodikon rajzoltunk, de uncsi volt, mert csak lovat rajzoltunk. A harmadik matematika volt. És már tanultunk!

– És mit?

– Azt nem tudom.

– Jobban szereted az iskolát, mint az óvodát?

– Igen, mert tök jó folyosók vannak. Meg játszhatunk a szekrényben űrhajósat a szünetben. És találkozom Csengével, a tesómmal (Csenge hetedikes – a szerk.) a szünetben. Azért néha hiányoznak az óvó nénik...

– Kaptál már csillagot?

– Már kaptam két csillagot, és van három piros, mosolygós almám is, mert nagyon sok dolgot csináltam meg nagyon jól.

– Vannak már barátaid?

– Mindenki a barátom az osztályban, csak egy lány nem.

– Miért?

– Mert eldugta a matekfüzetemet, mert azt gondolta, hogy ő az okosabb, és én ne legyek okosabb nála.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Közös szoba – külön szoba

Közös szoba – külön szoba
Jó sutyorogni lefekvés után, de a kamaszkorhoz közeledve kellemetlen lehet a tesóval osztozni a „rezidencián". Tovább olvasom